آمار جان‌باختگان و بازداشتي‌هاي ناآرامي‌هاي اخير

شرق: سخنگوي قوه ‌قضائيه، روز گذشته در نشست خبري خود درباره تجمعات اخير گفت: «برخي مردمی که به خيابان آمدند، نه دشمن بودند و نه با آنها ارتباط داشتند و براي بيان مطالبات خود آمده بودند. از اين رو، به نيروهاي امنيتي تأکيد شد اين افراد که از مردم هستند، يا جوان فريب‌‌خورده هستند که شايد سخن باطلي زده باشد، اما تخريبي نکرده باشد، پرچم و مسجدي آتش نزده و کسي را زخمي نکرده باشد که اينها را جدا کنند و حتي‌الامکان دستگير نکنند. ولي اغتشاش خياباني است و ممکن است افرادي دستگير شوند؛ اما ما خواستيم آنها را به زندان نبرند تا سوءسابقه نشود».
حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي افزود: «برخي افراد چون جزء دستگاه‌هاي خارجي بوده و بلد هستند چهره خود را پنهان کنند، نياز به شناسايي است. از اين رو به نيروي انتظامي و قضات تأکيد شده پالايش کنيد تا افراد بي‌گناه، فريب‌خورده و کم‌سن‌وسال آزاد شوند. در دو مرحله، عده کثيري قبل از معرفي به زندان و دادسرا آزاد شدند. آنان که به دادسرا معرفي شدند، با وثيقه سبک آزاد شدند. بازداشتي‌ها در ابتداي روزهاي اول تا سوم، 622 نفر بودند که براي تعدادي قرار بازداشت موقت صادر شد و همچنين تعدادي با قرار کفالت آزاد شدند. مجموع بازداشتي‌هاي باقي‌مانده تهران تا امروز (يکشنبه)، 55 نفر است و در کل کشور حدود 400 نفر همچنان بازداشت هستند».
او درباره فوت يکي از بازداشت‌شدگان در اراک گفت: «يک نفر در کلانتري اراک خودکشي کرد. او فردي معتاد بود که همراه خود مواد مخدر داشت و سابقه‌دار بود. در اين ارتباط پرونده‌اي در آنجا تشکيل شده و در حال رسيدگي است. فردي هم در  رابطه با اغتشاشات اخير در زندان اوين بود که در دستشويي خودکشي کرده است. او حدودا ۲۱ساله و معتاد بوده است. فيلم دوربين‌هاي مداربسته زندان موجود بوده و پرونده قضائي براي آن تشکيل شده است. نفر سوم و چهارمي که عنوان شده در زمان بازداشت فوت کرده‌اند،‌ دروغ است».
سخنگوي دستگاه قضا همچنين در پاسخ به خبرنگار «شرق» که پرسيد آيا براي بازداشت‌شدگان پرونده تشکيل شده و اگر شده عنوان اتهامي اين افراد چيست، عنوان کرد: «کسي بدون قرار قضائي به زندان نمي‌رود. پس هرکس در زندان است، پرونده دارد. برخي بازداشت‌شدگان اتهامات امنيتي دارند، برخي اخلال در نظم عمومي و برخي نيز به اموال آسيب ‌رسانده‌اند و خسارتي وارد کرده‌اند. اتهامات مختلف است و افراد بدون تفهيم اتهام به زندان نمي‌روند».


25 نفر در اين حوادث کشته شده‌اند
محسني‌اژه‌اي افزود: « ٢٥ نفر از مردم و نيروهاي خودي در خيابان کشته شده‌اند و آنچه مسلم است، اين است که این افراد از تير و اسلحه نيروهاي نظامي و انتظامي کشته نشده‌اند. به پليس تأکيد شده بود تا حد مقدور تيراندازي نکنند. دو نفر از اين افراد پدر و پسري بودند که ماشين آتش‌نشاني از روي آنها عبور کرد. دشمن مانند فتنه ٨٨ قصد داشت کشته‌سازي کند و آن را پيراهن عثمان بکند».
او همچنين گفت: «اينکه گفته مي‌شود اگر يک دانشجو هم مجرم باشد، نبايد توقع داشته باشيم تحت تعقيب قرار بگيرد، بدون منطق است. آنها هم مورد تعقيب قرار مي‌گيرند؛ اما چون زمان امتحانات بود، گفته شد کساني که ضرر ندارند، آزاد شوند و افرادي هم که پرونده‌اي دارند، با حضور مأمور يا روش ديگر در امتحانات شرکت کنند. ما  نهايت تلاش خودمان را در‌اين‌باره انجام داده‌ايم».
محسني‌اژه‌اي درباره حاميان خارجي اغتشاشات اخير افزود: «وزارت اطلاعات، قوه قضائيه و ناجا درباره برخي از عوامل تخريبي اخير، گزارشاتي داشته‌‌اند که اين گزارش‌ها جمع شده است. دادستان تهران از طريق اينترپل در حال پيگيري موضوع است و نقش عوامل از طريق فضاي مجازي و معاونت عاملان در حال پيگيري است».
سخنگوي قوه قضائيه درباره اينکه گفته مي‌شود مسئولان دولت سابق (دولت دهم) در ناآرامي‌هاي اخير با دادن فراخوان‌ها و بيانيه‌هاي متعدد نقش داشته‌اند، آيا قوه قضائيه به اين موضوع ورود کرده است يا نه، گفت: «جريان هنوز تمام نشده است و اطلاعات اقدامات قبل از اين جريانات و اطلاعاتي هم از شروع اين اعتراضات موجود است. برخي با حکم قوه قضائيه لازم است که با اين قوه همکاري کنند. اين سلسله مسائل با تحقيقات از افراد دستگيرشده کامل مي‌شود و با گزارشات مردمي و نيروهاي اطلاعاتي، در نهايت مي‌شود قضاوت کرد. احتمالات متعدد نيز تحليل مي‌شوند و الان اين موضوع را نه رد و نه تأييد مي‌کنم. گاهي اتفاقات قبلي، آن موقع معنا نمي‌داد ولي الان مشخص مي‌شود حرف دو ماه پيش معنادار بوده است».
او در پاسخ به اين سؤال که برخي از مسئولان از نقش عناصر خارجي ازجمله عربستان و خانواده صدام در ناآرامي‌هاي اخير سخن گفته‌اند، با توجه به اينکه برخي از سردسته‌هاي اين اغتشاشات دستگير شده‌اند، به کدام یک از اين عناصر وابسته بودند، گفت: «هنوز برخي دستگير نشده‌اند. عواملي شناسايي و دستگير شده‌اند يا مي‌شوند. عده‌اي مرتبط با جريان نفاق و سلطنت‌طلب و ديگران هستند. حامي اصلي آنها کشورهاي منطقه، آمريکا و صهيونيست‌ها هستند. برخي ممکن است خودشان در خيابان نبودند بلکه در کنار نقش هدايتگري داشتند».
احتمال اعتراضات را در اواخر بهمن و اوايل اسفند مي‌داديم
محسني‌اژه‌اي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه آيا دستگاه امنيتي و قضائي اين اغتشاشات را پيش‌بيني کرده بودند، گفت: «ما حداقل احتمال اين مسائل را مي‌داديم؛ اما نه در اين حد و اين روزها. براي زماني ديرتر و حجمي کمتر احتمال مي‌داديم اعتراضي رخ دهد. بر همين اساس، در جلسات و بخش‌نامه‌ها مي‌گفتيم محتمل باشد که شايد کار ما بيشتر شود و آمادگي داشته باشيم. تصور مي‌کرديم در اواخر بهمن و اوايل اسفند اين اتفاق رخ دهد».
اژه‌اي در پاسخ به سؤالي درباره اظهارات گزارشگر سازمان ملل درباره ايران در تحقيقات درباره اتفاقات اخير گفت: «محترمانه مي‌گويم گزارشگر سازمان ملل بيخود کرده است».
درباره علت فوت آيت‌الله هاشمي چيزي به قوه قضائيه ارسال نشده است
سخنگوي دستگاه قضا همچنين درباره اينکه خانواده آیت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از وجود راديواکتيو در بدن آقاي هاشمي خبر داده‌اند، آيا گزارشي در‌این‌باره از طرف خانواده آيت‌الله هاشمي و شوراي امنيت به قوه قضائيه ارسال شده است، گفت: «چيزي از طرف خانواده آقاي هاشمي و شوراي امنيت به قوه قضائيه ارسال نشده است».
خبرنگاري پرسيد: هم‌زمان با سالگرد فوت آيت‌الله هاشمي، ويدئوی جلسه انتخاب رهبر در مجلس خبرگان پخش شد که آن را فقط آرشيو صداوسيما دارد؛ آيا چگونگي درز اين ويدئو بررسی شده است؟  محسني‌اژه‌اي گفت: «ممکن است علاوه بر آرشيو صداوسيما، در جاي ديگري نيز باشد. مثلا جلسات مجلس شورا و خبرگان ضبط مي‌شود. اگر سند يا صوتي که نبايد افشا شود، افشا شود، افشاکنندگان تعقيب مي‌شوند. سال قبل از طرف بيت آيت‌الله منتظري فايلي پخش شد و افرادي تحت تعقيب قرار گرفتند. در اين‌گونه موارد، سيستم‌هاي اطلاعات وارد عمل مي‌شوند. در اين مورد اخير چيزي به قوه قضائيه ارسال نشده است».